Hikmah bersama non-muslim

Assalamualaikum, Alhamdulillah masih lagi aktif menulis sejak dua menjak ni kan. Hopefully semangat ni akan berterusan. Just a very short entry nak bagi pendapat sket.

Actually starting aku sekolah rendah, aku dah selalu bergaul dengan non muslim macam chinese dan indian. Memang aku tahu lah camna perangai diorang, and kitorang pun boleh berkawan rapat, tapi takdelah macam bff. Just kawan kawan borak2 macamtu. Dan yang lagi membuatkan aku senang bergaul dengan diorang ni sebab setiap kali aku masuk asrama, mesti aku akan satu bilik dengan non-muslim which is chinese mostly. Dari matrik, then ke usm. Itu tak termasuk satu kelas lagi. So apa apa discussion and semua benda akan involve dengan diorang.

Alhamdulillah Allah bagi experience macam ni. Apa aku nampak kat diorang ni. Diorang sangat open dengan we as muslim and melayu. Sebab nya apa apa yang kitorang buat, solat, puasa semua diorang hormat and diorang faham lagi tu sebab apa we as muslim kene buat semua benda tu. Mungkin sebab non muslim dekat malaysia dah terbiasa hidup dengan kawan kawan melayu dari sekolah rendah. Itu yang aku perasanlah.

Tapi apa yang aku nak kongsikan sekarang ialah. Aku tak pernah rasa diskriminasi dan merasakan perbezaan kaum wujud dekat persekitaran aku. Syukur sebab semua nya baik baik, mungkin aku tak jumpa lagi yang racist atau yang benci dekat muslim macam kami. But mostly of them, banyak bagi aku singkap hikmah dalam kehidupan aku sendiri which is kadang2 aku tak terfikir pun.

Contohnya lah, haritu, adalah something happen, kereta aku terseret and terlanggar tembok, lepastu aku terlanggar pulak kereta orang lain, bertambah calar lagi, then aku demam panas, then dalam masa yang sama aku kena keluarkan duit for that and terpaksa korbankan hasrat aku untuk guna duit tu for something else. Macam macam dugaan dalam satu masa yang sama. Aku cerita kat one of my non-muslim friend. Then dia kata kat aku, ” eh atiqah, i rasa sebab god nak tarik dugaan besar dari u lah, sebab tu dia bagi sket2 dugaan bagi u. so that u can handle it, daripada besar terus macam excident yang teruk sampai u takleh bangun kan?”

Benda ni buat aku terdiam jugak lah, sebab aku terus kaitkan dengan konsep doa. Which is doa salah satu yang akan mengubah takdir, qada dan qadar kita. Apa yang kawan aku kata tu betul cuma sebab dia non-muslim so dia faham mungkin dari segi tu and not dari segi islam. Serious tertampar jugak rasa. Ada satu lagi situation which is kawan aku chinese dia sanggup patahkan sudu and garfu plastik yang dia guna lepas dia makan. Aku yang pelik ni tanyalah kenape. then dia jawab. “Sebab saya takut nanti pihak kafe akan guna balik sudu dan garfu tu balik.”Which is? waw aku tak pernah terfikir.

Korang perasan tak? Diorang punya nilai murni ni punya lah banyak. Aku suka berkawan dengan diorang sebab tu. Kadang2 aku rasa aku banyak belajar dari diorang tentang kehidupan ni. Sometimes bila aku keluar dengan diorang, malu jugak, sebab diorang yang ingatkan aku tentang bila nak solat. Lepastu bila ajak makan, diorang akan check betul2 restoran tu halal ke tak just untuk aku je. Terharu tak? serius diorang memang baik. Cuma tulah, hidayah itu milik Allah. Aku berdoa dan berdoa orang2 macam ni akan satu hari ni cuba untuk mempelajari islam. Yelah Aku tak bagus sangat dalam berdakwah. Tapi kadang2 aku cerita jugak kat diorang tentang kisah Nabi Ibrahim as, Nabi Adam, dan diorang berminat untuk dengar. Diorang rasa seronok. Islam kan indah. dan aku harap ,moga satu hari nanti diberi hidayah oleh Allah buat mereka. Aamin.

Oh itu je perkongsian buat harini. Moga kite bertemu dilain hari Insha Allah.

Leave a comment